Nigeria. Największa gospodarka Afryki chce przyciągnąć zagranicznych partnerów handlowych. Polacy upatrują w tym szansę Czytaj

Trendy oszustw w 2022 r.: czego się spodziewać

  • Wróć na stronę główną Bloga
  • Analizy walutowe
    Analizy walutowe|Blog
    Analizy walutowe|Blog|Rynki walutowe
    Analizy walutowe|Rynki walutowe
    Analizy walutowe|Rynki walutowe|Wiadomości
    Analizy walutowe|Wiadomości
    Analizy walutowe|Wiadomości|Zarządzanie ryzykiem kursowym
    Analizy walutowe|Zarządzanie ryzykiem kursowym
    Blog
    Blog|Rynki walutowe
    Blog|Wiadomości
    Eventy
    Fraud
    Prasa i media
    Rynki walutowe
    Rynki walutowe|Wiadomości
    Rynki walutowe|Wiadomości|Zarządzanie ryzykiem kursowym
    Rynki walutowe|Współpraca z Ebury|Zarządzanie ryzykiem kursowym
    Rynki walutowe|Zarządzanie ryzykiem kursowym
    Wiadomości
    Wiadomości|Współpraca z Ebury
    Wiadomości|Zarządzanie ryzykiem kursowym
    Współpraca z Ebury
    Współpraca z Ebury|Zarządzanie ryzykiem kursowym
    Zarządzanie ryzykiem kursowym
  • Latest

31 stycznia 2022

Autor
Roman Ziruk

Analityk Rynku. Roman tworzy regularne analizy walutowe i ekonomiczne. Jego głównym obszarem zainteresowań są gospodarki rozwijające się ze szczególnym uwzględnieniem Europy Środkowo-Wschodniej.

Wkraczając w 2022 r., podsumowujemy obecne trendy w oszustwach, czego nauczyliśmy się w 2021 r. i na co uważać w 2022, by Państwo i Państwa pieniądze byli bezpieczni.

** Ostrzeżenie – podszywanie się pod Ebury **

W
styczniu pojawiły się raporty na temat podszywania się pod Ebury w celu uzyskania wrażliwych danych od naszych Klientów.

W jednym z oszustw Klienci otrzymywali kod lub jednorazowe hasło (OTP), po czym łączył się z nimi oszust podszywający się pod numer brytyjskiego biura Ebury. Po rozpoczęciu rozmowy prosił o OTP, które Klient otrzymał w wiadomości tekstowej.

Jeśli dostaną Państwo tego typu wiadomość lub telefon, prosimy rozłączyć się i zablokować niechciany numer. Ebury nigdy nie poprosi o wrażliwe informacje, takie jak jednorazowe hasło, przez telefon.

 

Oszustwo oparte na autoryzowanej płatności (APP)

 

Wyraźne widoczne było, że w 2021 r. oszustwa APP były najpopularniejsze, a straty z ich powodu w pierwszej połowie zeszłego roku wzrosły w Wielkiej Brytanii o 71%. Również w Ebury był to najczęstszy typ oszustw – poniżej przedstawiamy trzy główne sposoby oszustwa APP:

 

Włamanie na skrzynkę mailową

Ktoś włamuje się na adres e-mail dostawcy bez wiedzy Klienta na ten temat. Nasz Klient otrzymuje nowe dane do wpłat, które prowadzą do przekazania pieniędzy na konto oszusta.

Podszywanie się pod e-mail

Oszust tworzy fałszywy adres e-mail prawdziwego dostawcy i wysyła do naszego Klienta nowe dane do płatności, gdy nadchodzi jej czas. Nasz Klient nie zauważa, że zmienił się adres e-mail i dokonuje wpłaty.

Oszustwa

Klient pada ofiarą oszustwa sprzedażowego i przelewa pieniądze za towar, którego nigdy nie otrzyma. Oszust może stworzyć wiarygodnie wyglądającą stronę internetową, by nie wzbudzać podejrzeń.

 

Czerwone flagi oszustw APP

 

Dostawca nieoczekiwanie zmienia swoje dane bankowe tuż przed terminem faktury, w szczególności gdy:

  • nowe konto bankowe jest zlokalizowane w innym kraju niż dostawca
  • nowe konto bankowe jest prowadzone pod inną nazwą lub jest kontem prywatnym
  • Sprzedawca podaje dziwne uzasadnienie zmiany konta bankowego np. „na zwykle używanym koncie firmy trwa kontrola podatkowa”
  • Dostawca informuje o konieczności pilnej wpłaty lub zauważają Państwo literówki w mailach lub ich ton ulega zmianie
  • Dotychczasowy dostawca pisze do Państwa z nowego, nieco innego adresu e-mail (np. @supplier.com vs @suppplier.com)
  • Strona internetowa nowego dostawy powstała niedawno, jest w kiepskim stanie albo wciąż powstaje lub jego obecność w internecie jest niewielka, gdy poszukują Państwo informacji o nim
  • Nowy dostawca ma negatywne opinie, jest oskarżany o oszustwa.

Trendy oszustw w 2022 r.: czego się spodziewać

Dla większości osób nowy rok oznacza nowe możliwości i szansę na zaczęcie od nowa. Oszuści jednak będą zapewne wciąż korzystać ze starych sposobów. Zalicza się do nich wszystko od schematu „wzbogać się szybko” przez bazowanie na kryptowalutach po przekierowywanie płatności.

Wzrost liczby przejęć kont i oszustw APP przez socjotechniki

Klienci indywidualni i firmy raczej nie powrócą do przed pandemicznych relacji z bankami. W efekcie wzrasta liczba interakcji cyfrowych, co daje więcej potencjalnych celów dla oszustów.

Oszuści poznają ofiary i przedstawiają się jako sprzedawcy

Coraz skuteczniejsze środki ochrony online nie odstraszają oszustów. Dostosowują oni swoje techniki, w tym włamania na konta i szybki transfer pieniędzy, by śledzić internetowe transakcje swoich ofiar i znaleźć wzorce.

IoT (Internet rzeczy) tworzy nowe możliwości oszustw

Większość konsumentów posiada zarówno tradycyjne konta, jak i cyfrowe, np. PayPal, Venmo lub w niektórych krajach WhatsApp. Wiele połączonych inteligentnych urządzeń IoT, takich jak Alexa Amazona lub Google Home może przesyłać pieniądze na podstawie instrukcji głosowej.

Oszustwa związane z inwestycjami w kryptowaluty

Należy szczególnie uważać na ogłoszenia w mediach społecznościowych, ponieważ to metoda często stosowana przez oszustów. Często posługują się zdjęciami celebrytów lub influencerów z fałszywymi referencjami, które wyglądają, jakby wspierali daną firmę inwestycyjną lub produkt. Będą także obiecywać wysoki zwrot inwestycji w krótkim czasie.

Przekierowania płatności

W oszustwach związanych z przekierowaniem płatności oszuści przechwytują płatność czy też tworzą lub zmieniają faktury, by pieniądze trafiły na konta, do których mają dostęp. W przypadku firm oszuści mogą podszywać się pod prawdziwego dostawcę i wysłać e-mail z informacjami, że konto dla przyszłych faktur i płatności zostało zmienione.

 

Jeśli zauważą Państwo nietypową aktywność na swoim koncie lub padną ofiarą oszustwa, prosimy o wiadomość na adres [email protected].

UDOSTĘPNIJ