Tymi produktami polscy przedsiębiorcy podbijają rynki zagraniczne

Kasia Holody01/Oct/2015Wiadomości

W ciągu ostatnich lat polskie firmy pokazały, że doskonale potrafią radzić sobie na rynkach zagranicznych. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego jeszcze w 2008 roku wyeksportowały towary o wartości nieco ponad 116 miliardów euro, by po okresie spowolnienia w 2009 roku dalej rozwijać sprzedaż na rynkach zagranicznych. Tym sposobem w 2014 roku wartość eksportu przekroczyła 165 miliardów euro. Z roku na rok wzrasta również import towarów do Polski. To dowód na to, że gospodarka się rozwija – rosną bowiem potrzeby zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorstw, co powoduje, że zwiększają się wydatki także na dobra importowane. Jakimi produktami zdobywamy zaufanie konsumentów za granicą?

  1. Meble
    Polscy producenci są światową potęgą, jeżeli chodzi o eksport mebli. Jak podaje Ministerstwo Gospodarki, w 2014 roku wartość eksportu mebli z Polski wyniosła 8 miliardów euro, co daje Polsce piąte miejsce na świecie. Największym odbiorcą polskich produktów z tej kategorii są Niemcy (40 proc.), a także Francja, Czechy, Belgia i Wielka Brytania.
  2. Okna i drzwi
    Według danych Ministerstwa Gospodarki wartość eksportu tych produktów przekracza już 1,2 miliarda euro rocznie. Polscy producenci podbijają głównie rynki Unii Europejskiej, które importują ponad 90 procent polskiego eksportu okien i drzwi. Obok Niemców kupnem polskich produktów z tej kategorii są zainteresowani również Skandynawowie.
  3. Sprzęt AGD
    Około 4 miliardy euro wynosi obecnie roczna wartość eksportu sprzętu AGD z Polski. Powstające głównie w specjalnych strefach ekonomicznych pralki, lodówki, czy kuchenki trafiają przede wszystkim na rynki Europy Zachodniej. Jak podaje Związek Pracodawców AGD, CECED Polska, największy udział w strukturze sprzedaży sprzętu AGD za granicę mają pralki (27 proc.), lodówki (18 proc.) oraz zmywarki (15 proc.).
  4. Jabłka
    Polscy producenci są w ścisłej światowej czołówce, jeżeli chodzi o eksport jabłek, konkurują o pozycję lidera głównie z producentami z Chin. Według danych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi wartość eksportu polskich jabłek sięga 440 milionów euro rocznie. Trafiają one głównie do sąsiadów Polski na wschodzie, choć można je również znaleźć w sklepach np. w Singapurze.
  5. Pieczarki
    Polska jest największym na świecie eksporterem pieczarek. Według informacji Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywieniowej mniej więcej co trzecia pieczarka sprzedawana za granicą pochodzi z Polski. W 2014 roku z Polski sprzedano ponad 203 tysiące ton pieczarek o wartości ponad 290 milionów euro.
  6. Słodycze
    To polski hit eksportowy zwłaszcza ostatnich kilku lat. Jak podaje firma doradcza KPMG w swoim raporcie („Rynek słodyczy w Polsce. Edycja 2014”), ponad 60 procent ankietowanych przedsiębiorców z branży spodziewało się, że najbliższe lata przyniosą im zwiększenie sprzedaży eksportowej. Nikt nie obawiał się spadków. Warto też zauważyć, że w latach 2009-2013 wartość eksportu słodyczy z Polski skoczyła o prawie trzy czwarte, przekraczając kwotę 1,5 miliarda euro rocznie. Polskie marki cukiernicze są cenione nie tylko w krajach Europy Zachodniej, ale też np. w Turcji i Arabii Saudyjskiej.
  7. Ślimaki
    Chociaż skala eksportu polskich winniczków nie jest jeszcze duża w ujęciu nominalnym (3,3 miliona euro w 2014 roku), to warto ją odnotować, ze względu na to, że na zagraniczne stoły trafia około 90 procent polskiej produkcji ślimaków. Polskie ślimaki dały również pretekst do rozpoczęcia europejskiej batalii przez francuskich producentów. Jak w 2013 roku doniosła gazeta „Daily Mail”, stało się tak dlatego, że zorientowali się oni, iż 9 na 10 ślimaków zjadanych we Francji pochodzi z Polski.
  8. Jachty
    Ponad 235 milionów euro – tyle według Głównego Urzędy Statystycznego wyniosła w 2014 roku wartość eksportu polskich jachtów, a także łodzi wioślarskich i kajaków. Jak podaje Ministerstwo Gospodarki, polski przemysł jachtowy to ponad 900 przedsiębiorstw, ponad 95 procent ich produkcji trafia na rynki zagraniczne.
  9. Kosmetyki
    Eksport kosmetyków z Polski rozwijają nie tylko globalne koncerny, które mają tu swoje fabryki, ale również rodzime firmy, które wyrosły na znaczących graczy na globalnym rynku. Roczna wartość eksportu kosmetyków z Polski sięga 1,5 miliarda euro, a polskie marki można kupić w większości krajów świata. Polskie kremy są np. bardzo popularne w krajach arabskich.
  10. Narycia głowy
    78 milionów euro wyniosła, zgodnie z danymi GUS, wartość eksportu z Polski nakryć głowy w 2014 roku. Wśród nich są polskie kapelusze z naturalnego włosia, których produkcja w zdecydowanej większości trafia na rynki zagraniczne, bo w Polsce nie ma zwyczaju ich noszenia. Polskie kapelusze chętnie kupują np. chasydzi w Izraelu i Indianie w Ekwadorze.

Przedstawione powyżej polskie hity eksportowe to tylko niewielki wycinek tego, co rodzime firmy wysyłają za granicę. Wydłużając tę listę, znalazłyby się na niej np. polskie karty do gry i puzzle, które docierają do najdalszych zakątków globu. Należałoby też wspomnieć o tym, że po polach golfowych w Europie i USA jeżdżą produkowane w Mielcu meleksy, a do ekspansji w Afryce szykują się rodzimi producenci maszyn i pojazdów, m.in. ciągników i naczep.

Więcej na temat trendów eksportowych i działalności polskich MŚP na zagranicznych rynkach przeczytasz tutaj.

Print

Autor: Kasia Holody

Marketing Executive w Ebury, absolwentka London School of Economics. Na co dzień zajmuje się projektami dotyczącymi strategii, pozycjonowania i zarządzania marką, oraz działaniami promocyjnymi wspierającymi sprzedaż. Zainteresowana nowymi trendami marketingowymi w sektorze finansowym i zagadnienieniami związanymi z budowaniem marki oraz zachowaniem konsumentów.