Nowa era polsko-chińskiej współpracy gospodarczej

Kasia Holody28/May/2015Rynki walutowe

Przez ostatnią dekadę chińska gospodarka ugruntowała swoją pozycję na arenie międzynarodowej. Obecnie Chiny zajmują drugie miejsce w rankingu największych gospodarek świata, dlatego też warto wykorzystywać możliwości wynikające z jej dynamicznego rozwoju.

Dowodem na rosnące znaczenie handlu z Chinami jest odbywający się obecnie w Poznaniu China Homelife Show, wydarzenie które ułatwia nawiązywanie kontaktów biznesowych i wspomaga rozwój firm. Zespół Ebury bierze w nim aktywny udział, gdyż zdajemy sobie sprawę ze znaczenia polsko- chińskich stosunków gospodarczych dla rodzimych firm. To wydarzenie jest również świetną okazją aby przyjrzeć się bliżej ogromnej szansie jaką oferuje ten dalekowschodni rynek, a także zwrócić uwagę na wyzwania z którymi zmagają się przedsiębiorcy prowadzący współpracę z chińskim kontrahentem.

Potencjał Państwa Środka

Sukces gospodarczy chińskiej gospodarki spowodował wzrost zainteresowania współpracy z chińskimi kontrahentami w całej Europie, także wśród polskich przedsiębiorców. Potencjał wewnętrznego rynku Chin stwarza ogromne możliwości: Chiny są największym partnerem handlowym Polski w Azji pod względem wartości wymiany handlowej ogółem, oraz wielkości importu. Najnowsze dane GUS z pierwszego kwartału 2015 potwierdzają tę tezę: w pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku polscy przedsiębiorcy kupili z Chin towary warte 4.8 miliardów euro. Co importujemy? Głównie maszyny i urządzenia, odzież, a także meble i zabawki. Naszym największym towarem eksportowym na daleki wschód jest z kolei miedź.

Ważnym aspektem rosnącego wpływu chińskiej gospodarki na światowych rynkach jest również internacjonalizacja ich rodzimego pieniądza, juana (CNY). Pomimo tego, że wiele zagranicznych banków oferuje rozliczenia w CNY aby ułatwić firmom przepływ środków, to wiele polskich banków nadal nie oferuje takich rozwiązań, bądź pobiera wysokie opłaty przy realizacji transakcji na juanie.

Handel z chińskim partnerem nadal dużym wyzwaniem

Pomimo tego, że coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na kooperację z Chinami, często bywa to trudniejsze niż w przypadku współpracy z kontrahentem europejskim. Według badań przeprowadzonych przez Polski Instytut Spraw Międzynarodowych oraz KPMG, aż 81% średnich firm uważa odległość i wynikające z niej koszty za czynniki najbardziej ograniczające współpracę z chińskimi firmami. Bez wątpienia problematyczna jest także inna kultura prowadzenia biznesu, oraz odmienne warunki prowadzenia działalności gospodarczej. Pomimo wyzwań jakie niesie ze sobą handel z Chinami, polscy przedsiębiorcy doceniają jednak potencjał i możliwości tej ekspansji.

Jednym z głównych problemów dla firm wchodzących w partnerstwo z chińskim kontrahentem są metody rozliczeniowe. W przypadku importu z Chin, często zdarza się iż importer proszony jest o przekazanie pieniędzy na konto prywatne właściciela firmy, gdyż ten chce w ten sposób uniknąć opodatkowania. Nierzadko praktykowane jest również otwarcie akredytywy – bank przeleje środki do producenta dopiero gdy zamówienie zostanie formalnie złożone przez importującego. Zaliczki zazwyczaj wynoszą 30-50%, należy również pamiętać, iż strona chińska nie przekaże dokumentów zezwalających na odbiór towarów dopóki nie otrzyma pełnej zapłaty.

Najczęściej używaną formą płatności jest przelew za pomocą systemu SWIFT. Transfer międzynarodowy Polska-Chiny w banku sporo kosztuje: jeden przelew może wynosić od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Dodatkowo, zajmuje dużo czasu (nawet do dwóch tygodni), o czym należy pamiętać przy regulowaniu płatności za towar który jest potrzebny szybko.

Realia rynku walutowego:  PLN – CNY

Sytuacja na rynku walutowym junana jest raczej skomplikowana. Po pierwsze, istnieją dwa odrębne rynki CNY: rynek lokalny (wewnętrzny) dla rezydentów, gdzie obowiązującą walutą jest CNY, oraz rynek zewnętrzny skupiony głównie w Hong Kongu, gdzie obowiązuje renminbi juan (CNH). Po drugie, uczestnicy na obu tych rynkach są zróżnicowani, także warunki przepływu kapitału są inne. W rezultacie, publikowane są dziennie dwa odrębne kursy walut, pomimo że oba kursy reprezentują jedną walutę.

Jak polscy przedsiębiorcy mogą się zabezpieczać przed zmieniającym się kursem juana? Zazwyczaj najodpowiedniejszą formą ograniczenia ryzyka kursowego jest kontrakt forward, oraz transakcja NDF, czyli forward bez dostawy waluty. Warto podkreślić, że aby przeprowadzać transakcje walutowe na chińskim rynku walutowym wymagane są dokumenty uzasadniające taką transakcję. Ponadto, przeprowadzanie transakcji forward musi być autoryzowane przez bank centralny.

Edukacja podstawą

Ponieważ chińska gospodarka oferuje ogromne możliwości pod względem handlu dla polskich firm, warto jak najwięcej dowiedzieć się o chińskiej kulturze biznesowej, formach prowadzenia działalności, współpracy z chińskim kontrahentem, a także operacyjnej stronie takiego partnerstwa. Metody płatności, prowadzenia rozliczeń oraz zabezpieczenie środków firmy przed ryzykiem kursowym są równie ważnym aspektem współpracy z firmami w Państwie Środka.

Print

Autor: Kasia Holody

Marketing Executive w Ebury, absolwentka London School of Economics. Na co dzień zajmuje się projektami dotyczącymi strategii, pozycjonowania i zarządzania marką, oraz działaniami promocyjnymi wspierającymi sprzedaż. Zainteresowana nowymi trendami marketingowymi w sektorze finansowym i zagadnienieniami związanymi z budowaniem marki oraz zachowaniem konsumentów.